52. Meditatief door het leven

Iemand vroeg me wat er kan worden verstaan onder een “verruimd bewustzijn”. Nu ik er enkele weken aan heb kunnen wennen, zullen er wel woorden komen.

Het best lijkt het me de vergelijking te maken tussen “(pre-)burnout” en hoe ik nu in het leven sta. Niet dat ik me genezen verklaar, want er zijn nog steeds momenten dat ik naar beneden meegetrokken word door stress. Het gaat nu veel, veel minder diep en het duurt korter, zoals mijn therapeute me had beloofd.

Enkele voorbeelden van mijn (pre-)burnout-mindset:

  • Meegesleept worden door gedachten en er uren over piekeren zonder dat je daar iets aan kunt doen, zeker wanneer je zou willen slapen of goed functioneren tout court
  • Meegesleept worden door gevoelens, voorzover je ze kunt detecteren
  • Opgesloten zitten in je hoofd, alsof er een hele dikke muur rond zit
  • Amper controle hebben over je uitspraken en gedrag – bijvoorbeeld het idee van een keer “nee zeggen” alleen al vervult je met doodsangst voor de sociale gevolgen daarvan (‘stel dat ze me nooit meer willen meevragen, dat ze me niet meer leuk gaan vinden, dat ik iemand zou kwetsen, …’)
  • Je leven inrichten naar anderen (‘er moet van de vloer gegeten kunnen worden, ik moet er piekfijn uitzien en een geweldig maal op tafel toveren, …’) zonder dat je er echt voor hen kunt zijn, want je wordt non-stop in beslag genomen door wat de innerlijke dwingeland je oplegt (dadelijk meer over die dwingeland)
  • Geen enkele grens voelen zitten en er dus dagelijks overheen walsen op alle mogelijke gebieden
  • Niet opmerken dat je chronisch hondsmoe, overspannen, chagrijnig, wanhopig, niet jezelf bent
  • Panikeren bij alle “extraatjes”: vervoermiddel stuk, iets vergeten in de winkel, onverwacht bezoek, onverwacht verzoek, … omdat de dagelijkse routine het uiterste van je krachten vergt
  • Op automatische piloot leven

Herkenbaar? Lees verder “52. Meditatief door het leven”

Advertenties
52. Meditatief door het leven