50. Platgehamerd

Pfoe, 2017 heeft ingezet met een vuurwerk aan emoties, inzichten, lessen, kansen, kwetsuren en uitdagingen.  Aan mij om er rustig onder proberen te blijven, wat behoorlijk lukt moet ik zeggen. Laten we een fijn muziekje laten knallen en ons een beetje leegschrijven.

Les 1: Let op je gedrag

“Als je als een volwassene wilt worden behandeld, moet je je zo ook gedragen.” Wijze raad van een moeder aan haar puberdochter.

Oefening: op eender welk moment, in eender welke context, kan ik op mijn gedrag letten om me ervan bewust te worden wat voor boodschappen ik aan het uitzenden ben. Kan ik mijn reactiesnelheid intomen, nadenken voor mijn mond iets zegt, proberen nagaan hoe ik mij voel en of dat misschien van invloed is op wat ik doe of zeg, met volle aandacht luisteren, aan een gelaatsuitdrukking zien hoe de ander(en) zich voelt(voelen), hun gedrag observeren en beslissen om met die info wel of niet iets te doen. Mindful doorheen de dag, dus.

Les 2: Accepteer wie je bent

Zijnde: 50% je vader en 50% je moeder.

In mijn geval: hoogsensitief, lerarenbloed, zwartkijkerbloed, creatief talent, sociale-situaties-om-zeep-help-talent, punctueel, hoogbegaafd, introvert, enzovoort. Het zijn dingen waar ik weinig of niets aan kan veranderen, het is zo en ik moet het ermee doen. Het heeft geen enkele zin mij in massa’s bochten te wringen om te doen alsof ik andere karaktereigenschappen heb. Dat kost ontzettend veel energie en levert welgeteld niets op.

Oefening: Stop defining yourself.

Les 3: Geniet van de kleine dingen

Ze kunnen een beetje zonneschijn brengen op hondsdagen.

Oefening: elke dag even buiten zijn, bijvoorbeeld, of iets lekkers koken en daar met volle teugen van genieten.

Les 4: Luister naar je lichaam

Een sportblessure geboren uit een overemotioneel moment. Veel te lang mee rondgelopen. Gedacht: “zal wel overgaan”. Blijven forceren, blijven over de lichamelijke grenzen gaan, “een burnoutje doen” dus. Gelukkig zei de dokter dat ’t niet zo’n zware ontsteking was en is het intussen beter. Nu weet ik dat er zelfs grenzen zijn aan wandelen 🙂

Oefening: blijven oefenen :p Ooit gaat het lukken.

Dat geldt voor alles: begin klein. Pas nog gelezen dat kleine overwinninkjes bepaalde receptoren in je hersenen zodanig verwennen dat je een fundament legt voor zelfvertrouwen.

Les 5: Zeggen wat er scheelt is niet zo moeilijk als je denkt

Ik wacht niet meer tot ik kwaad/triest/… genoeg ben om mijn assertiviteit vanzelf in gang te laten schieten (dan is het doorgaans agressiviteit). Met de kanttekening dat ik het nog steeds erg moeilijk vind om te achterhalen hoe ik me voel.
Op het werk heb ik een mailtje gestuurd met puntjes die me af en toe over de rooie doen gaan, of af en toe doen wakkerliggen, maar ook flink wat verbeteringsvoorstellen. Tja, ze vroegen of er nog puntjes waren om in hun vergaderingen te bespreken, dan krijgen ze puntjes. Het deed zo’n deugd om wat me dwars blijft zitten eindelijk niet meer voor mij te houden, en om suggesties te doen. De geadresseerde zei dat ze het heel mooie voorstellen vindt!
Maar evengoed “face to face” begint het beter en beter te gaan.

Oefening: baart kunst. En met muizenstapjes beginnen, dus.

Les 6: Blijf voor jezelf zorgen ondanks wat er op je afkomt

Wat tussendoortjes op het werk leggen voor wanneer je opeens merkt dat het honger is die je humeur beinvloedt bijvoorbeeld, een hete douche, blijven bewegen in de mate van het mogelijke, zorgen dat er genoeg voedingsstoffen zitten in hetgeen je eet, je naar het weer kleden, … alle beetjes helpen. Echt waar.

Les 7: Adempauzes nemen

Al is het nog zo koud, soms kunnen een paar diepe teugen verse lucht de drab in m’n hoofd of hart doen wijken voor frisse ideeën. Dat hoeft nog geen minuut te duren. Een yogasessie blijft voor mij een van de betere ontspanningsmomenten, mede door het doelgericht diep ademhalen.

Les 8: Tijdsurfen

Ik blijf het hier herhalen omdat ik het zo’n geweldige stressreductiemethode vind. Het is meedrijven op je natuurlijke ritme, vertrouwen hebben dat je je op het juiste moment de juiste “to do” zult herinneren, aan een bezigheid beginnen en die ook afwerken, tussen de bezigheden in je gedachten resetten zodat eventuele inspiratie de kans krijgt om te vloeien, het vertrouwen in je intuïtie herstellen, … Lees het boek of volg een cursus (enkel Nederland voorlopig), oefen, en ook jij zult hier op den duur heel veel baat bij hebben. Zowel op het werk als op andere stressvolle plaatsen. Beloofd.

Trouwens nu ik erover nadenk, betekent ‘intuïtie’ niet ‘innerlijke leraar’? In-tuition?

Les 9: Neem eens iemand in vertrouwen

Als je bijgod niet meer weet waar kruipen door een bepaalde situatie of gevoel, kun je overwegen iemand in vertrouwen te nemen. Je kunt zo je hart eens echt luchten en je gedachten op orde krijgen. Je krijgt de situatie vanuit een ander perspectief dan het jouwe te zien als die persoon de mogelijkheid en de wil heeft om alles te bespreken en raad te geven. Bloggen is natuurlijk ook heilzaam maar hou in je achterhoofd wie er kan meelezen, zegt de privacy-commissie in m’n hoofd.

Voor extraverte mensen die deze tip lezen is het wellicht een advies van niks, maar geloof me vrij, eer je als introvert aan iemand toegeeft dat het even echt niet meer gaat is dat een héle grote stap en voel je je alsof je in je blootje op de winkelstraat rondloopt.

 

Ik zou verder kunnen schrijven maar nu is het tijd voor die hete douche en om de nieuwe dag met opgeheven hoofd tegemoet te treden.

Prettig weekend allemaal en bedankt voor het lezen.

Advertenties
50. Platgehamerd

11 gedachtes over “50. Platgehamerd

  1. Ik val even in les 2: je vader en je moeder samen maken jou…. Dat is niet alleen maar een mix. Maar een heel mooi eigen persoon die je zelf mag ontdekken en ontplooien. In je eigen tempo. Probeer dus vooral jezelf te zijn. Met 50 50 genen van je vader en je moeder😊
    Nu ga ik eerst weer verder lezen (ik was bang dat ik dit anders vergeten zou te vertellen…)

    Liked by 1 persoon

  2. Ben ik weer 😊 Tijdsurfen. Fantastisch!
    Ik wilde met mijn opmerking bij les twee aangeven dat je moet voorkomen dat je je gaat gedragen als één van de twee, terwijl dat misschien niet is wie en hoe je zelf echt bent. Maar dat had je al begrepen denk ik 😉
    Prachtige en wijze lessen! Sterkte met de blessure en goed weekend ❤

    Liked by 2 people

    1. Bedankt voor de verduidelijking. Inderdaad, als je in de huid van één van de twee kruipt vindt er een gevecht plaats in je hoofd. Kunst is om je daarvan bewust te worden. “Wie zit er aan het stuur momenteel?” vroeg de therapeute me telkens.

      En dankjewel 🙂

      Liked by 1 persoon

      1. Meestal durfde ik voeger niet zeggen wat ik dacht. Ik leerde mijzelf te uiten door tegen telkens tegen mezelf te zeggen ‘komaan, niet blijven mee zitten, gooi het eruit.’ Ik dwing mijzelf a.h.w. – het helpt echt.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s